מספר הילדים להורים גרושים הולך וגדל בהתמדה, במקביל לעלייה המתמדת באחוזי הגירושין בארץ. למרות שתופעת הילדים להורים גרושים הפכה לשכיחה ביותר ואפילו מקובלת בשנים האחרונות, ההתמודדות עם תהליך הפרדה, פירוק התא המשפחתי ושינוי דפוסי החיים איננה פשוטה עבור ההורים, וקשה ביותר עבור הילדים. לרוב עוברים ילדים להורים גרושים תהליך ממושך של הסתגלות למצב החדש, הכרוך בלא מעט קשיים. קשיים אלה באים לידי ביטוי בכל תחומיי חייהם, החל מהמימד הרגשי, דרך המימד החברתי וכלה במימד הלימודי. לרוב בשלבים הראשונים של ההתמודדות של ילדים עם גרושי ההורים חלה ירידה משמעותית בהישגים הלימודיים. תגובת הילדים מבחינת הלימודים, או מכל בחינה אחרת, קשורה בגורמים שונים, כדוגמת: גיל, מצב התפתחותי, תנאי המשמורת, היחסים בין ההורים, מנגנוני ההסתגלות הקיימים ויחס ההורים לילדיהם ולבעיותיהם.
בהמון מקריםההורים בוחרים שלא לפנות לטיפול גישור גירושין כיוון שהם חושבים שאין מוצ ואין איך להציל את הקשר, את הנישואים.
הורים גרושים – השפעות שליליות על ילדים
הקשיים של הילדים ושל בני נוער, המתמודדים עם מצב של הורים גרושים, באים לידי ביטוי במישורים שונים: חברתי, רגשי וגם לימודי. במחקרים שונים שנעשו בנושא נמצא, כי הפגיעה בילדי הורים גרושים במישור הלימודי או בכל מישור אחר נובעת, בין השאר, מירידה בתפקוד של ההורים ביחס לילדיהם בעקבות הגירושין. הליקויים בתפקוד של הורים גרושים נמשכים לעיתים לאורך שנים ארוכות לאחר הגירושין, וממשיכים להשפיע לרעה על הישגיהם הלימודיים של הילדים. נמצא, כי קיים קשר ישיר בין מצבו הנפשי של ילד להורים גרושים ובין מצבו הנפשי של ההורה העיקרי אצלו מתגוררים הילדים. הורים גרושים, המצליחים להתמודד עם משבר הגירושין, מתאוששים במהרה, ומעניקים לילדים מספיק תשומת לב והאהבה. הם יכולים לסייע להם להתמודד עם המשבר, לחזור לשגרת החיים ולהשקיע שוב במישור החברתי, הלימודי או בכל מישור אחר. במקביל משתפרים גם הישגיהם הלימודיים של הילדים.
ילדים להורים גרושים – ההשפעות הפסיכולוגיות של הליך גירושין
במחקרים שונים, שבחנו את ההשפעות הפסיכולוגיות של גירושין על ילדים, נמצאו מספר של מאפיינים משותפים בתהליך הפסיכולוגי העובר על מרבית הילדים להורים גרושים, בסמוך לגירושין וגם שנים לאחר מכן. תהליכים נפשיים אלה דומים, בהקשרים שונים, לתהליכי העיבוד האופייניים לאבל והם באים לידי ביטוי במגוון היבטים רגשיים – בקשיי התנהגות שונים, בעיות בקשר עם ההורים, בבעיות בלימודים, בהתפתחות של תפישה עצמית שלילית ובמובנים רבים נוספים.
הישגים בלימודים – השפעת הקשר בין ילדים ובין הורים גרושים
על הישגיהם הלימודיים של ילדים להורים גרושים משפעים גורמים רבים, בנוסף למצבם הנפשי של ההורים. אחד הנושאים המשמעותיים בהקשר להישגים לימודיים הוא, הקשר הקיים בין הורים גרושים ובין ילדיהם, ובייחוד הקשר הקיים בין הילדים ובין ההורה שאיננו העיקרי. בנוסף לכך, ישנה חשיבות רבה לטיב הקשר הנוצר לאורך השנים שלאחר הפירוד של הורים גרושים. הקשר בין הורים גרושים ובין הילד, ובעיקר הקשר עם ההורה שאינו העיקרי, איננו צריך להיות קשר חברי המבוסס רק על בילויים משותפים. הורים גרושים צריכים להפגין מעורבות מעשית ואמיתית בחיי הילד, ולהתעניין בו ובמצוקותיו מכל בחינה אפשרית. מעורבות זו של הורים גרושים בחיי ילדיהם משפיעה על מצבם הנפשי והלימודי בצורה חיובית. במחקרים שונים נמצא, כי הפגנת רגשות של אהבה ושל קבלה כלפי הילד משפיעה מאוד על תהליך הסתגלותו לפרידת ההורים, וחזרתו למסלול חיים שגרתי, הן מבחינה לימודית והן מכל בחינה אחרת.
הישגים בלימודים של ילדים להורים גרושים – אל תערבו את הילד במריבות
גורם נוסף וחשוב המשפיע על הישגיהם הלימודיים של ילדים להורים גרושים ועל מצבם הנפשי הוא מידת החשיפה של הילדים לקונפליקטים ולמאבקים בין שני ההורים, ובייחוד החשיפה לקונפליקטים הקשורים אל הילדים. ילדים להורים גרושים מתמודדים טוב יותר ברמה הרגשית, הלימודית והחברתית, כאשר הם אינם חשופים למריבות קשות הקיימות בין הוריהם. פעמים רבות, הורים גרושים שאינם מודעים באופן מלא להשלכות של התנהגותם, נוהגים לערב באופן אקטיבי את הילדים במאבק, להשתמש בהם ככלי מיקוח, להשמיץ את ההורה והשני ואת תפקודו ולעיתים אף לתבוע מהילדים להיות לצידם במאבק. להתנהגות זו של הורים גרושים ישנה השפעה שלילית על מצבם הנפשי של הילדים, מעבר לקשיי ההסתגלות לפרידה שכבר קיימים. מטבע הדברים, את תוצאות המעורבות בסכסוך ניתן גם לראות בירידה בלימודים ובהקשרים נוספים של חיי הילדים.